۱۳۹۰ فروردین ۱۵, دوشنبه

جدایی نادر از سیمین



جدايي نادر از سيمين 
کاری از اصغر فرهادي

Nader and Simin, A Separation
 A film by : Asghar Farhadi

داستان فيلم از اونجايي شروع ميشه که نادر و سيمين تو دادگاه خانواده سر اينکه سيمين چرا می خواد از نادر جدا بشه بحث میکنن، و طبق معمول هميشه تو اين مملکت و قوانين مزخرفش که هيچ گونه حقي براي زن قرار داده نشده، چون آقا نه معتاده نه نفقه نده! با خدا و ايمان و همه چي تمومه، سيمين بخت برگشته دست از پا درازتر برميگرده خونه!
فيلم را با هيجان ناشي از ديدن فيلم درباره الي نگاه کردم. "فيلم به يکي از مشکلات خانواده هاي از سنت جدا شده و در راه رسيدن به مدرنيسم  جامعه ما مي پردازد. که زن و شوهر بدون هيچ دليلي و صرفاً دلايل خيلي کوچکي صرفاً به خاطر غروري که دارند تصميم مي گيرند از هم جدا شوند و هيچکدام از آنها حاضر به کوتاه آمدن از خواسته هايش در برابر نيست. به قول  جي اسکينر: گاهي جدايي ما آدم ها از يکديگر، ساده تر از آن است که فکرش را بکنيم! پدر نادر که مبتلا به بيماري آلزايمر است يک سمبل تمام عيار از فيلم است. نادر  و سيمين در مرز بين داشتن و نداشتن  همديگر هستند و در اين ميان احساسي ناپيدا به آنها نويد اميد مي دهد. ولي احساسي عميق تر مي گويد بهتر است به جاي پرداختن به اين احساس اميدواري متزلزل، آن را خاتمه دهند. شايد آن حس اميد دختر آنها باشد و يا هرچيز ديگري. و دومي هم ممکن است غرورباشد؛ و دوباره هرچيز ديگري! ولي هرچه فيلم پيش مي رود ماجراهاي جديدي وارد داستان مي شود..."[1]
اين فيلم اساسا از سطح سينماي امروز ايران بالاتر است و يک سر و گردن و بلکه چند سر و گردن فراتر از همقطارانش ايستاده و به همه لبخند و شايد تلخند مي زند.
نقد هاي بسياري از اين فيلم شده است . ديني اجتماعي و ...
اگر هنوز به ديدن اين فيلم نرفته ايد حتما حتما وقتي رو براش کنار بگذاريد!
مي تونيد در  همين رابطه گزارشي تصويري از نشست پرسش و پاسخ فيلم رو اينجا
و  مصاحبه با اصغر فرهادي را در اينجا ببينيد.
همين طور يک نقد آلمانی :Berlin Review


راستي فراموش نکنين که:
ما هرگز به ديدن فيلم اخراجي ها نخواهيم رفت!



[1] برگرفته از وبسایت پرده سینما

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر